Skip to main content
Dr. Jérôme Melançon
Associate Professor

My current research focuses above all on settler colonialism in Canada, and notably on the role of Francophones within this system, on the history of residential schools, and on decolonial struggles. I collaborate with Indigenous communities and organizations on the translation of archival documents from residential schools. I also work on issues related to democracy, be it within societies more generally and at the theoretical level, or within Francophone communities in minority settings (in connection with gender and sexuality, and with immigration), and on philosophy in the 20th and 21st centuries, in France and in Canada.

Contact Info
Phone : 306-585-5243
Email : jerome.melancon@uregina.ca
Education
Ph.D. (Paris-Diderot)
BA, MA (Ottawa)

Professional Experience

  • 2008-2016. Chargé de cours à temps plein, Université de l’Alberta, campus Augustana, Département des sciences sociales, programme d’études politiques.
  • 2016-aujourd’hui. Université de Regina, La Cité universitaire francophone, Département d’études francophones et interculturelles.
  • 2008-2016. Full-time Sessional Lecturer, University of Alberta, Augustana Campus, Social Sciences department, Political studies program.
  • 2016-current. University of Regina, La Cité universitaire francophone, French and Francophone Intercultural Studies.

 

Selected publications (recent or significant)

Books

  • La politique dans l’adversité. Merleau-Ponty aux marges de la philosophie, Éditions Métispresses, Genève, 2018, coll. « ChampContrechamp Essais », 284 p.
  • Transcription, édition et présentation de Maurice Merleau-Ponty, Entretiens avec Georges Charbonnier et autres dialogues 1946-1959, Éditions Verdier, Lagrasse/Paris, 2016, 438 p.

Edited books and journal issues

  • Jérôme Melançon, Sara Schroeter et Arjun Tremblay, « Marginalisations, dynamiques de pouvoir et contestations dans les francophonies canadiennes », Cahiers franco-canadiens de l’Ouest, vol. 35, no. 1&2 (2023), 398 p.
  • « Merleau-Ponty : corporéité, ontologie, politique », Revue internationale de philosophie, 2022/4, no. 302, 126 p.
  • L’intervalle du pouvoir. Postérité politique de Maurice Merleau-Ponty, Paris, Kimé, avril 2022, 196 p.
  • Transforming Politics with Merleau-Ponty. Thinking beyond the State, Lanham, MD, Rowman & Littlefield, juin 2021, 234 p.
  • « La politique au cœur de l’œuvre et des mondes. Nouvelles lectures de Merleau-Ponty », numéro spécial de la revue Tumultes, 56, juin 2021.
  • Jérôme Melançon, Fadila Boutouchent et Heather Phipps, « L’autochtonisation pour préparer un avenir commun », numéro spécial des Cahiers franco-canadiens de l’Ouest, vol. 31, no. 1, 2019, 180 p.

Selected Articles

  • « Colonisation, racialisation, recolonisation : Sur quelques dynamiques autour des communautés francophones des Prairies », Cahiers franco-canadiens de l’Ouest, vol. 35, no. 1&2 (2023), p. 162-196.
  • « La position contradictoire des communautés francophones en situation minoritaire dans l’ordre colonial canadien », La revue de l’association canadienne pour l’étude du curriculum, numéro spécial: « La portée de la Commission de vérité et de réconciliation dans les contextes francophones canadiens », vol. 20, no. 1 (2023), p. 126-146.
  • « Une relation trouble au colonialisme : Histoire des idées francophones au Canada et présences autochtones », Recherches sociographiques, vol. 2, no. 6 (2021), p. 175-190.
  • « Philosophy as a Mediating Institution and the Problem of Tradition in Canada », American Review of Canadian Studies, vol. 51, no. 3 (2021), p. 426-442.
  • « L’origine et la genèse de la conscience pure. Le contenu réel de Phénoménologie et matérialisme dialectique de Tran Duc Thao », Bulletin d'analyse phénoménologique, vol. 12, no. 9 (2017), p. 1-30. Accès libre : http://popups.ulg.ac.be/1782-2041/index.php?id=922
  • « Thinking Corporeally, Socially, and Politically: Critical Phenomenology after Merleau-Ponty and Bourdieu », Bulletin d’analyse phénoménologique, vol. 10, no. 8 (2014), p. 1-28. Accès libre : http://popups.ulg.ac.be/1782-2041/index.php?id=732
  • « Jan Patočka’s Sacrifice: Philosophy as Dissent », Continental Philosophy Review, vol. 46, no. 4 (2013), p. 577-602.
  • « Merleau-Ponty’s Phenomenology of Politics: A Humanism in Extension », Philosophy and Social Criticism, vol. 36, no. 5 (juin 2010), p. 623-634.
  • « Miguel Abensour, critique de la politique », Politique et Sociétés, Montréal, vol. 28, n. 1 (2009), p. 229-247.

Collaborative Articles and Book Chapters

  • Avec Sara Schroeter et Arjun Tremblay, « Marginalisation et privilège : penser l’intérieur de la francophonie », Cahiers franco-canadiens de l’Ouest, vol. 35, no. 1&2 (2023), p. 1-25.
  • Avec Alyssa Parker, « Comprendre l’appartenance et les relations : retour sur les Tables rondes des francophones et des Métis de l’Ouest canadien », Francophonies d’Amérique, no. 56 (2023), p. 73-100.
  • Avec Daniel Kikulwe et Michael Akinpelu, « De l’ajustement à la participation : Les nouveaux arrivants en contexte francophone minoritaire en Saskatchewan », Canadian Ethnic Studies, vol. 54, no. 1, 2022, p. 81-104.
  • Avec Sean E. Moore, « Théoriser un sentiment de minorisation. Les francophonies canadiennes entre philosophie politique et psychologie sociale », Lien social et politique, no. 86 (2021), p. 206-224.
  • Avec Emily Grafton, « The Dynamics of Decolonization and Indigenization in an Era of Academic “Reconciliation” », dans S. Cote-Meek et T. Moeke-Pickering, dir., Indigenizing the Canadian Academy: Critical reflections, Canadian Scholar’s Press, juin 2020, p. 135-154.
  • Avec Veronika Reichert, « You Can’t Take It with You: On Leaving Emotions out of Political Life », Janus Head, vol. 15, no. 2 (2016), p. 21-44. Accès libre : http://www.janushead.org/15-2/Melan%C3%83%C2%A7on%20and%20Reichert.pdf

Literary publications

  • Bridges under the Water. Poésie (chapbook). Ottawa, above/ground press, août 2023.
  • Tomorrow’s Going to Be Bright. Poésie (chapbook). Ottawa, above/ground press, avril 2022.
  • En d’sous d’la langue. Poésie. Sudbury, Ontario, Éditions Prise de Parole, 2021.
  • Coup. Poésie (chapbook, bilingue). Ottawa, above/ground press, août 2020.
  • Préface, Estelle Bonetto, À fleur d’âge, Les Éditions de la Nouvelle plume, Regina, 2018, 112 p.
  • Quelques pas quelque part. Poésie. Saint-Boniface, Manitoba, Éditions des Plaines, mai 2016.
  • De perdre tes pas. Poésie. Saint-Boniface, Manitoba,  Éditions des Plaines, 2011.

Links to full list: https://uregina.academia.edu/J%C3%A9r%C3%B4meMelan%C3%A7on

 

Honours and Awards

  • 2015 University of Alberta William Hardy Alexander Award for Undergraduate Teaching.
  • 2012 Augustana Campus Teaching Faculty Award for the Support of Information Literacy.
  • 2012 Augustana Campus Betty Ostenrud Award for Teaching Leadership.
  • 2009 Augustana Campus Sessional Teaching Award.

 

Teaching

Courses taught (current and past)

  • FRN 220 AF La chanson populaire en francophonie
  • FRN 250/350 AC Le français en vers
  • FRN 340 AE Histoire des idées en francophonie I : Le soi
  • FRN 340 AF Colonialisme et réconciliation
  • FRN 340 AG L’engagement communautaire
  • FRN 340 AN L’immigration francophone
  • FRN 340 AL Vivre sa propre vie : la philosophie de l’existence
  • FRN 460/860 AF L’immigration francophone dans l’Ouest canadien : Gabrielle Roy
  • FRN 801 Bibliographie et méthodologie
  • FRN 802 Perspectives sur l’étude des communautés francophones
  • FRN 803 Stage en communauté
  • FRN 440AC/870AB L’hospitalité : une réponse aux migrations internationales
  • FRN 870AD La sociologie phénoménologique
  • FRN 870AE Études spécialisées du colonialisme au Canada
  • FRN 870AF Études spécialisées du colonialisme dans le monde francophone
  • INDG 100 Introduction aux études autochtones
  • PHIL 370AJ Advanced ethics / 470AK Ethics / 880BL Special Topics : The Lived Experience of Democracy

Teaching philosophy or approach

My approach to teaching relies on the interplay of distance and proximity. I understand University education as serving as mediation between students’ personal experiences and the reality they study. Consequently, I design my courses as attempts first to tie the different topics we survey to their experiences, so as to help them relate to the subject matter, and second to help students distance themselves from their own experiences and perspectives, and so to help them relate to other perspectives and understand them. When students use their experiences to understand course materials and when they use the course materials to distance themselves from those same experiences and the habitual situation in which they live so as to widen their perspective and learn to include the perspectives of others, tension is created. This destabilizing tension is central to my approach and allows me to teach students more than the content and skills on which I am evaluating them.

 

Research Interests

  • Phenomenology and Politics;
  • Settler colonialism in Canada and reconciliation;
  • Maurice Merleau-Ponty;
  • Democratic Theory;
  • History of Philosophy in Canada;
  • Poetry;
  • Translation.

Recent funded research projects

  • « French-Language Documents from the Marieval Residential School: Collaboration between the Francophone community and Cowessess First Nation » (financé par le CRSH, 2022-2023)
  • « Settler Colonialism in Canada: Perspectives, Comparisons, Cases » (financé par le CRSH, 2022-2023). Chercheuse principale : Emily Grafton. Co-chercheur : David B. MacDonald.
  • « Porter la parole des francophones : idées politiques, valeurs et conceptions des organismes porte-parole de la francophonie en situation minoritaire » (financé par le Secrétariat du Québec aux Relations Canadiennes, 2021-2023)

Ongoing research projects

  • L’expérience de la traduction : documents historiques et poésie
  • Penser l’anticolonialisme à travers la philosophie française
  • Manuscrits de livre en cours / Book manuscripts in progress :
    • Coming to Terms: Conceptions of Reconciliation on the Plains after the TRC
    • Trần Đức Thảo's Dialectical Materialism
    • Ce qu’on met en commun. Transformer la conception des francophonies canadiennes
    • Porter la parole : Pratiques de la représentation dans la francophonie canadienne des prairies

 

Community Engagement

  • Collaboration with Cowessess First Nation, and Collaboration with the Office of the Treaty Commissioner, on the translation and research based on archival documents from residential schools
  • Collaboration with diverse francophone organizations on questions of governance and inclusion
  • Conferences and workshops for Francophone communities
  • Monthly columnist for Francopresse
  • Poetry book reviews, Periodicities: a journal of poetry and poetics. https://periodicityjournal.blogspot.com/search/label/Jérôme%20Melançon
I design my courses as attempts first to tie the different topics we survey to students' experiences, so as to help them relate to the subject matter, and second to help students distance themselves from their own experiences and perspectives, and so to help them relate to other perspectives and understand them.

À propos

La Cité universitaire francophone constitutes the main hub for French-language university programming, research and services offered at the University of Regina and across the province.

Articles récents

Pour nous rejoindre

  • La Cité universitaire francophone
    University of Regina
    3737 Wascana Parkway
    Regina (SK) S4S 0A2 CANADA
  • 1-306-585-4828
  • 1-866-214-8097
  • cite@uregina.ca